woensdag 4 augustus 2010

On the road 1

30-7-2010 Eindelijk jarig.

Tjonge, eindelijk was hij dan jarig! Eergisteren de generale repetitie met oma, maar nu was Niels eindelijk zelf jarig. Helaas was iedereen weer later wakker dan Niels. Gelukkig mocht hij na het ontbijt zijn cadeautjes al uitpakken. Wat waren het leuke cadeaus. Vervolgens de koffie met donuttaart. Na weer het hele repertoire aan liedjes te hebben gezongen en van de donuts te hebben genoten zijn we met zijn allen naar het strand geweest. Wederom een flink kasteel gebouwd en lekker met de golven gestoeid. 's Avonds zijn we wezen eten bij het T-Rex restaurant. Natuurlijk zijn we na het eten nog door downtown Disney gelopen.

31-7-2010 Inpakken.
Vandaag hebben we een rustige dag. We moeten vandaag inpakken want morgen gaan we rondtrekken.

1-8-2010 On the road.
We hadden amper een uurtje gereden en het eerste spektakel deed zich voor. Een flinke pick-up truck, twee auto’s voor ons rijdend, verloor de macht over het stuur. Hij zwabberde van links naar rechts over drie banen ongeveer drie/vier keer in een halve minuut tijd om vervolgens met drie keer stuiteren tegen de vangrail aan te parkeren. Dichterbij hoeft het avontuur van mij wat dit betreft niet te komen. We waren in ieder geval weer goed wakker.
Tussen de middag hebben we lekker gepicknickt bij een ‘rest area’. Bij het hotel aangekomen. Het was een prima hotel met een zeer klein zwembad, maar als je het warm hebt is dat ook goed.

2-8-2010 New Orleans aankomst
’s Ochtends bij de Pitfalls wezen kijken. Er kwam niet heel veel water naar beneden omdat het erg droog is voor de tijd van het jaar. Wel mooi die diepe putten zo plotseling in het bos. Nog een flinke spin gezien. Ik wilde hem toch mooi op de foto hebben dus nog ietsje dichterbij, vrouw en kinderen riepen maar:”Papa pas nou op”! Ach, beter zo dan andersom denk ik maar. Weer bij een ‘rest area’ gepicknickt.
’s Middags in New Orleans aangekomen. De buitenwijken zagen er veelal armoedig uit en men is de storm van Katrina nog duidelijk niet te boven gekomen. Het hotel ligt midden in het French Quarter en is echt erg mooi. Op het binnenpleintje is het zwembad. Mooi en redelijk groot maar wel dusdanig diep dat zowel Niels als Thomas er niet in kunnen staan. Na een verfrissende duik en gegeten te hebben zijn we de omgeving gaan verkenen.
Even naar de kerk geweest en het parkje, maar beide waren al dicht. Wel veel kroegen met livemuziek en je kon de toekomst laten voorspellen op drie verschillende manieren. Dat hebben we niet gedaan want volgens Thomas raden ze gewoon maar wat, en het is veel leuker en spannender als je het niet weet. Even over de Mississippi gekeken of die raderboot er al aankwam, maar helaas. Naar het hotel gegaan en gaan slapen.

3-8-2010 Krokodillen en Cajun.
Deze ochtend voltrok zich een wonder. Het leek al die tijd een onmogelijkheid maar deze ochtend werd Niels voor het eerst als laatste wakker. Helaas voor hem moesten we er vandaag bijtijds uit omdat we met een boot over de bayou gaan varen op zoek naar alligators en ander wildlife.
De boottocht duurde twee uur maar was zeker de moeite waard. Veel alligators gezien maar ook een cajun dorp een huis midden in de Bayou die daar in zijn geheel door de hurricane was neergezet compleet met inboedel. Er was sowieso veel terug te zien als gevolg van de stormschade van destijds. Verder lag er midden in het moeras ineens twintig meter olievangnet, totaal zinloos daar neergelegd door BP want dat was goed zichtbaar vanaf de brug waar veel verkeer overheen reed. Kortom een PR actie om zo te laten zien dat ze er alles aan doen. We hebben wilde zwijnen gezien kraanvogels en veel mooie natuur. Helaas geen slangen.
Eenmaal terug in New Orleans zijn we met de tram naar het Audubonpark geweest. Leuk park maar net echt heel bijzonder dus met het pittoreske trammetje weer terug en naar het Audubon Aquarium geweest. Dat was echt gaaf. Veel mooie aquaria met haaien, kikkers, schildpadden, zeepaardjes, kwallen en veel tropische vissen van over de hele wereld. Vervolgens hebben we even over de Mississippi uitgekeken naar de voorbij varende zeeschepen.
Toen we dit wel gezien hadden zijn we in het French Quarter op zoek gegaan naar een leuk restaurantje waar cajun food gegeten kon worden. Na het eten zijn we richting ons hotel gelopen (St Marie) wat eveneens in het French Quarter ligt. In het French Quarter draait het om drank, live muziek en seks. Dit is de eerste stad in de U.S.A. waar ik ze zo openlijk seks zie verkopen, compleet met nagenoeg naakte vrouwen in de deuropening. Thomas wist niet wat hij zag. Op de hotelkamer nog wat tv gekeken met de kids en toen naar bed gegaan.

4-8-2010
Vanochtend op tijd opgestaan en ontbeten in het Hotel. Spullen ingepakt de auto laten komen en weer op pad. Eerst richting Baton Rouge om vervolgens over een highway 61 naar Natchez te gaan. Onder weg kwamen we wat grote plantage tegen waarvan we bij een ook binnen zijn geweest met een tour. Erg mooi. Ook was het aardig om te zien dat de slaven een eigen veel steilere en zeer donkere trap hadden van de zolder tot de begane grond. Vaak moesten deze dit steile wenteltrapje af met de handen vol spullen. Aan de diep uitgesleten treden te zien nog vaak ook.
Ook zijn we onderweg nog naar een slagveld geweest uit de oorlog van Noord tegen zuid. Hier was een klein museum bij waar wat spulletjes uit die tijd te bewonderen waren. Er lagen kogels, gereedschap om kogels te maken, geweren, pistolen, sabels en buiten stonden kanonnen. De jongens waren dus tevreden.
Verder was het mooi om te zien hoe het landschap langzaam veranderde van moerasachtig naar velden en heuvelachtig. De omgeving van Natchez is een groot agrarisch gebeuren. Ondanks dat Natchez op de kaart niet erg groot is heeft het wel alles. Er is hier een Mall, Wallmart, etc. Het hotel (Days Inn) is prima het heeft een groot zwembad dat vanwege het warme weer ongeveer 30 oC warm is. We kunnen hier ’s avonds warm eten (stew) maar onze makkelijke eters kennende zorgen we ook voor wat brood. ’s Morgens ontbijt en dat alles voor maar 45 dollar, niet duur dus.